Raportowanie schematów podatkowych w praktyce 2025 roku – online – 8 godz. wykładowych
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest poszerzenie kwalifikacji zawodowych w zagadnieniach objętych tematyką szkolenia. Słuchaczami szkolenia mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę ustawicznego doskonalenia zawodowego przez cały okres pracy zawodowej oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy.
Wykładowca: Michał Gabrysiak
Ekspert z zakresu krajowego i międzynarodowego prawa podatkowego i Partner w Tax Support Center Sp. z o.o. Wieloletni pracownik renomowanych spółek doradztwa podatkowego (BIG 4). Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Posiadaja wieloletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu podatku VAT, ze szczególnych uwzględnieniem obrotu międzynarodowego. Wieloletni i doświadczony wykładowca i trener wielu renomowanych firm. Autor licznych publikacji publikowanych m.in. w Rzeczpospolitej, pozycjach wydawnictwa Difin, Presscom WoltersKluwer i innych.
PROGRAM
I. Wstęp:
1. Cel wprowadzenia przedmiotowych regulacji i podstawy prawne ich stosowania.
2. Czy krajowy zakres obowiązków w zakresie raportowania jest równie szeroki, jak w regulacjach unijnych?
3. Czy podobne obowiązki mają podatnicy również w innych krajach?
4. Pierwsze wyjaśnienia Ministra Finansów.
5. Czy TSUE może kwestionować brzmienie polskich przepisów, a możliwość wycofania się z przedmiotowych przepisów MDR?
II. Co należy raportować?
1. Jak należy rozumieć schemat podatkowy:
- krajowy,
- transgraniczny,
- standaryzowany.
2. W jakich przypadkach obowiązek raportowania nie powstanie:
- w przypadku bieżącego doradztwa podatkowego, audytów i przeglądów,
- w związku z realizacją szkoleń lub literaturą przedmiotu.
3. Które schematy są objęte raportowaniem?
4. Spotkanie z podatnikiem, rozmowy telefoniczne z podatnikiem a obowiązek raportowania?
5. Jakie podmioty należy uznać za kwalifikowane?
6. Powstanie obowiązku a moment raportowania.
III. Praktyczne omówienie działań noszących znamiona schematów podatkowych.
1. Przykłady omawiane w objaśnieniach MF.
2. Zdarzenia zgłaszane dotychczas przez podatników jako schematy podatkowe.
3. Inne sytuacje, które mogą zostać uznane za schemat podatkowy.
IV. Jakie podmioty zobowiązane są do raportowania.
1. Definicja pojęcia „Promotor”,
2,. Definicja pojęcia „Korzystający”,
3. Definicja pojęcia „Wspomagający”.
4. Obowiązki w zakresie raportowania każdego z ww. podmiotów.
V. Zasady raportowania schematów do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej:
1. W jakim terminie należy wypełnić obowiązki w zakresie raportowania?
2. Zmiana terminów raportowania w ramach tzw. „tarczy antykryzysowej” w latach 2020-2023 r.
3. Raportowanie wstecz, tj. czy obowiązkiem raportowania są również objęte wcześniejsze okresy?
4. Przykładowe zakresy informacji wymagających raportowania.
5. W jaki sposób należy realizować obowiązek raportowania? – narzędzia przygotowane przez Ministerstwo Finansów.
6. Zasady raportowanie przez Promotora.
7. Zasady raportowanie przez Korzystającego.
8. Zasady raportowanie przez Wspomagającego.
11. Czy tajemnica zawodowa dotyczy obowiązku przekazania informacji.
12. Jakie dane i informacje należy posiadać aby wypełnić obowiązki raportowania.
13. Możliwe sankcje administracyjne i karne przewidziane za niewłaściwe wypełnienie obowiązków w zakresie raportowania.
V. Wewnętrzna procedura raportowania schematów:
1. Jakie podmioty musza wprowadzić taką procedurą?
2. Jak zbudować taką procedurę i co powinna ona zawierać?
3. Czy wprowadzenie procedury daje jakieś korzyści, ogranicza ryzyka itp.?
4. Jakie kary z tyt. braku procedury przewidują przepisy?
VII. Wyroki Sądów Administracyjnych w zakresie schematów podatkowych.
VIII. Zmiany planowane w roku 2025.
W ramach szkolenia zapewniamy:
- udział w szkoleniu, możliwość zadawania pytań,
- materiały szkoleniowe w formie elektronicznej (plik pdf),
- zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu.
ORGANIZACJA
- Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie zgłoszenia i zapłata należności w terminie wskazanym przez Organizatora (przed realizacją).
- Szkolenie odbędzie przy użyciu platformy do zdalnego prowadzenia zajęć Click Meeting.
- Wymagania techniczne komputera lub tabletu: procesor dwurdzeniowy 2GHz, 2 GB pamięci RAM, system operacyjny Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, ChromeOS3, połączenie internetowe o prędkości nie mniejszej niż: 2048 kbps (2 Mbps), głośniki/kamera/mikrofon.
- Realizacja szkolenia jest uzależniona od zainteresowania poniższą tematyką.
Zapraszamy serdecznie!